Polaznici ronilačkih tečajeva ponekad su vrlo nepredvidivi (neki pomalo nestašni i zaigrani) i često pronađu način da iznenade (ili testiraju) svoje instruktore. 

Instruktori i voditelji ronjenja po prirodi su samouvjereni ljudi, barem pod vodom, a to se od njih i očekuje. Njihovi učenici (polaznici ronilačkog tečaja) očekuju da će u kratkom vremenu (što je brže moguće) steći potrebna ronilačka znanja i vještine te dobiti odgovarajući ronilački brevet. Danas se ronilački tečajevi polažu brzo (uz online teorijske dijelove), a samo pet – šest urona s instruktorom najčešće ipak nije dovoljno da netko nauči roniti. No, ronilačke asocijacije žele što brže zaraditi i tako to ide…

U svjetlu nedavnog tragičnog događaja i tužbe protiv ronilačkog instruktora i najveće svjetske ronilačke asocijacije (PADI) koja je riješena izvansudskom nagodbom, nije na odmet podsjetiti ronilačke instruktore na neka pravila. Naime, zbog pohlepe su zanemareni ili umanjeni mnogi sigurnosni standardi u ronjenju (kod ronilačkih tečajeva) pa su upravo instruktori ronjenja ti koji moraju po svojoj savjesti odlučiti kako kvalitetno obučiti nekoga za određeni ronilački brevet.

Važno je podsjetiti instruktore da ne smiju žuriti na ronilačkim tečajevima. Ne možete raditi stvari u vodi normalnim tempom jer se tečajci s tim okruženjem ranije nisu susretali u takvoj ulozi i moguće je da su malo prestrašeni, ali ne žele to pokazati. Mnogi novi ronioci nikada prije nisu nosili peraje tako da ćete ih, ako idete normalnim tempom, lako ostaviti daleko iza sebe. Oni će se truditi sustići svog instruktora i umorit će se, zapuhati, a onda i tko zna što još. Preporuka je da ronite otprilike na 25% svoje uobičajene brzine i uvijek imate na oku one koje vodite sa sobom.

Isto vrijedi i za demonstraciju vještina. Super je što možete skinuti masku i očistiti je za nekoliko sekundi, ali demonstrirajući vještine morate stvarno usporiti stvari kako bi učenici mogli vidjeti sve sitne detalje. I zapamtite da priređujete predstavu tako da svaki učenik može vidjeti svaki dio vještine i kako to učiniti. Ako stvarno naglasite svaku vještinu, svidjet će se vašim učenicima.

Naravno, osnovno pravilo je da ostanete unutar granica za obuku na svakom tečaju i ne trudite se impresionirati nove ronioce svojim nevjerojatnim sposobnostima i znanjima. Njima je važno da nauče ono što je predviđeno u okviru programa za određeni tečaj, ali da to zaista nauče i da zaista savladaju vještine potrebne za određeni brevet. Sve dok se pridržavate smjernica za obuku i ne učinite nešto glupo, tečajci će biti zadovoljni i naučit će ono što je predviđeno za određeni tečaj. Ali, ako odstupite od tih smjernica i pravila jer smatrate da će im biti zabavno ići malo dublje ili preskočite neke vještine jer mislite da su nebitne, možete doživjeti ozbiljne probleme, a tečajce nećete naučiti ono što trebaju znati.

Uvijek trebate planirati i pripremati stvari što je ranije moguće jer će puno stvari ovisiti vašoj organiziranosti – ne ispadajte glupi i aljkavi i ne dovodite nikoga u opasnost. Promislite apsolutno o svemu i što ranije spakirajte i pripremite stvari kako ne biste bili u žurbi ili bez nečega kad vam zatreba.

Vrlo je primamljivo kad vidite novog ronioca kako se bori s nečim učiniti to umjesto njega, ali je važno da im dopustite da to sami učine. Pomozite im ako su u nevolji ili se spremaju učiniti nešto jako glupo (krivo), ali oni moraju biti ti koji stvarno rade stvari kako bi znali koliko je teško nešto okrenuti i što ta stvar radi, tako da kad budu sami to mogu učiniti kako treba. Umjesto da to zapravo radite vi kao instruktor, promatrajte ih i vodite ih dok to rade sami.

Doći će vrijeme kada će vam biti postavljeno pitanje na koje ne znate odgovor, a postoji više načina da to riješite. Možete se ponašati se kao političar i zanemariti pitanje te početi pričati o nečem drugom. Možete nešto izmisliti, što može biti opasno jer je lako moguće da će tečajac vašu izmišljotinu zapamtiti kao pravilo koje se ne preispituje. Zapravo, trebate priznati da ne znate sve jer to dokazuje da ste pošteni, a učenik se osjeća dobro što razmišlja na tako visokoj razini.

Važno je još jednom navesti da se sigurnosni postupci preklapaju i ponavljaju, a to je namjerno i nužno. Niti jedan sigurnosni postupak ne uzima u obzir sve varijable, a te varijable uključuju neizbježnu ljudsku pogrešku. Stoga se višestruka ponavljanja sigurnosnih procedura u raznim varijantama primjenjuju kako bi se zatvorile praznine i pomoglo nadoknaditi nenamjerne propuste. Incidenti pokazuju da preskakanje naizgled ponavljajućih postupaka ili nepoštivanje naizgled sporednih standarda uklanja “sigurnosni sloj” koji bi u retrospektivi spriječio tragediju.

Sigurnosni standardi i prakse funkcioniraju kad su prilagođeni lokalnim uvjetima i sposobnostima ronioca, ali ne funkcioniraju sami po sebi – niti im je namjera. Oslanjaju se na konzervativnu dobru prosudbu i razumnu primjenu. To je prije svega stvar zdravog razuma i odabira konzervativnije opcije kada ste u nedoumici.