Postoje situacije koje užasavaju i najbolje obučene ronioce i spasioce – jedna od njih je izvlačenje iz tonućeg automobila.

Zamislite ovaj scenarij: automobilom ste sletjeli s ceste i upali u rijeku, more ili jezero. Brzo tonete i jedino što vam prolazi kroz glavu je pitanje “Hoću li živ izaći odavde?” Ono što napravite u prvoj minuti odredit će vašu sudbinu – život ili smrt!

Čak i ako ste potpuno spremni na ovakav scenarij, ne možete se psihički pripremiti na užas koji vas očekuje, upozoravaju autori studije koji su proučili detalje potonuća stotine automobila. U simuliranim uvjetima potapali su automobil 30 puta, a njihov strah nije umanjila ni činjenica da su pored sebe imali spremnu ronilačku bocu punu zraka s montiranim regulatorom. “Pripremao sam se na to mjesecima i svejedno je bilo užasno. Prosječnom čovjeku takvo iskustvo jednostavno je preintenzivno”, rekao je jedan od autora studije!

Jedino na što trebate misliti je kako što prije napustiti vozilo”, savjetuje iskusni instruktor ronjenja koji obučava spasilačke ronilačke timove. Kaže da je najjednostavnije pobjeći kroz prozor, ali da ga najčešće treba prvo razbiti. Za to će najbolje poslužiti specijalni alati koji se mogu kupiti preko interneta, a nisu dio standardne opreme prosječnog vozila. Može ih se naći u željezarijama, trgovinama autodijelovima ili specijaliziranim trgovinama alatom, a cijena im je manja od tridesetak eura. Važno ih je montirati na mjestu gdje će vam u nesretnom slučaju biti na dohvat ruke, a ne ih držati skrivene u pretincu ili gepeku. Njime treba udariti po nekom od kuteva staklene površine. Istoj stvari poslužit će i specijalizirani alati kakvi su ResQMe koji se može nositi kao privjesak ili Life Hammer koji je alat normalne veličine. Oba alata imaju i dodatnu funkciju – njima se može prerezati sigurnosni pojas kad se zaglavi.

Osim specijalnog alata, prednost je i savršeno poznavanje unutrašnjosti vozila. Naime, kako automobil tone, u njemu je sve mračnije, a prevrtanje može izazvati gubitak orijentacije. “Ja sam vrhunski obučen ronilac, ali užasava me pomisao na takav scenarij”, kaže jedan cave diver koji je pripadnik interventne vatrogasne jedinice o mogućnosti da se nađe zarobljen u vozilu ispod vode.

Na internetu su dostupni brojni savjeti za spašavanje iz tonućeg automobila, ali oni su često kontradiktorni i zbunjujući jer je svako potonuće drugačije. Najveća greška koju možete napraviti je poslušati savjete da treba pričekati da se vozilo samo napuni vodom, a tek onda pokušati izići iz njega. To samo može dovesti do problema, tvrdi Gordon Giesbrecht, kanadski znanstvenik koji je proveo mnoštvo eksperimenata u takvim scenarijima.

Pravilo broj jedan je ne paničariti! Svaka prometna nesreća je zastrašujuća, ali nesreća u kojoj vozilo završi u vodi (a vi zarobljeni unutar vozila) posebno je stresna situacija. Ipak, većina ljudi ne strada od udara vozila u površinu vode ili neke mehaničke ozljede, već se utopi zbog panike i gubitka orijentacije i koncentracije. Važno je djelovati odlučno kad automobil završi u vodi, brza reakcija povećava mogućnost preživljavanja, čak i ako je automobil potpuno potopljen.

Dakle, prvo što treba napraviti je osloboditi se sigurnosnog pojasa i otvoriti ili razbiti prozor. Ako nemate specijalizirani alat za razbijanje stakla, nož ili sličan metalni predmet pri ruci, najbolje će poslužiti naslon za glavu na sjedalu – izvadite ga iz sjedala i metalnim držačima (nastavcima) na dnu naslona razbijte bočno staklo. Nemojte zaboraviti pomoći djeci da se oslobode pojasa (ako ih ima u vozilu). Zatim izađite iz vozila i plivajte prema površini.

Postoje i dodatni elementi koji vam mogu spasiti glavu. Recimo, kad razbijete prozor (ili otvorite) dobro je držati se za rukohvat jer vas bujica može preokrenuti u mjestu i izazvati dezorijentaciju. Ako ste ipak dezorijentirani, očima potražite svjetlost i gledajte mjehuriće zraka kako bi znali u kojem je smjeru površina.

Neki ljudi nagonski reagiraju i pokušavaju zatvoriti prozore na vozilu koje tone. To je uzaludan postupak jer neće spriječiti prodor vode, ali će vam uzeti dragocjeno vrijeme. Običan je mit da ćete prozor razbiti ključem, štiklom ili drugim uobičajenim objektima, što je dokazano i u emisiji “Mythbusters” Discovery Channela. Policija ih na vježbi nije mogla razbiti svojim palicama. Također, uzaludno je pokušavati razbiti vjetrobransko staklo jer je ono još čvršće od bočnih prozora.

Još je jedna česta greška. Ljudi u napadu panike često pokušavaju nazvati hitne službe, umjesto da pokušavaju napustiti vozilo. To može trajati preko minute, a prva minuta je presudna za mogućnost preživljavanja. Pozivanje broja hitne službe i službeno je proglašeno opasnim po život u studiji objavljenoj u mjesečniku Aviation, Space and Environmental Medicine. Naime, ta je studija otkrila da automobil najčešće prvu minutu zapravo još pluta na površini. Zbog toga je hitna služba u SAD-u razvila poseban protokol kada je zovu ljudi koji tonu u automobilu – odmah ih upućuju da razbiju prozorska stakla i pobjegnu van iz vozila. Važno je znati da automobili plutaju prosječno između 30 sekundi i dvije minute i to je period u kojem pokušajte izvući iz automobila što više ljudi. Automobil će najvjerojatnije prema dnu krenuti dijelom u kojem je motor, stoga pokušajte brzom reakcijom i otvaranjem vrata koja su iznad vode pronaći mogućnost što skorijeg izlaska. Ako je automobil već počeo tonuti i sva vrata su ispod površine, ne trudite se pokušavati otvoriti ih – pritisak vode izvana u pravilu je prevelik da biste uspjeli.

Znajte da će voda velikom silinom nadirati u vozilo kroz otvore pa duboko udahnite i plivajte kroz razbijeni prozor. Istraživanja su pokazala kako je bolje krenuti odmah, nego čekati da se automobil napuni vodom. Također, djeca bi trebala biti na prvom mjestu. Gurnite ih prema površini kako najbolje možete. Ako oni ne znaju plivati, pogledajte možete li im dati nešto što pluta kako bi isplivali, a odrasla osoba treba ići s njima.