Većina ronilačkih asocijacija provodi obuku prema standardima Međunarodne Organizacije za Standarde (ISO 24801-2 – razina dva Autonomus Diver – samostalni ronilac). Evo što on znači: “Ronilac razine dva Autonomous Diver treba imati dovoljno znanja, vještina i iskustva za ronjenje s drugim roniocima u otvorenim vodama bez nazočnosti instruktora ronjenja.”

Iako smo sposobni isplanirati vlastiti uron, koliko nas to stvarno čini? Mnogi ronioci rone vrlo rijetko. Kad ipak zarone, to je često u organizaciji nekog ronilačkog centra gdje je sve odrađeno za njih. Dođu na brod, iznajme opremu (koju ponekad čak i donesu i sastave na brodu umjesto njih), poslušaju kratki briefing koji obuhvaća i plan ronjenja te zarone. Gdje se tu nalazi odgovornost?

Oslanjate li se previše na voditelja ronjenja?

Razumljivo je da se većina neredovitih ronilaca te početnika osjeća sigurnije roneći s voditeljem ronjenja. Ipak, svi bi trebali težiti tome da budu sposobni roniti i bez voditelja ronjenja.

Iako postoje neka očekivanja od organizatora i voditelja ronjenja, od kojih je jedno i detaljan briefing prije urona, od zarona do izrona za sebe smo odgovorni jedino mi sami i nitko drugi. Treba uvije imati partnera u slučaju nezgode, no najviše se treba oslanjati na samog sebe. Slušajući ronioce brzo ćete se uvjeriti kako mnogi stvarno misle da je voditelj ronjenja sam odgovoran za cijelu grupu i svakog pojedinca u njoj, što je uistinu zastrašujuće. Iz toga lako možemo zaključiti kako svi ti ljudi nisu sposobni roniti na razini koju dopušta njihov certifikat jer nisu sposobni preuzeti odgovornost za vlastiti uron. Pitanje je kad će vas netko takav dovesti u opasnost?

Odgovornost posade broda?

Zadnjih godina vodile su se mnoge sudske parnice da bi se utvrdilo tko je, kada i gdje počinio pogrešku pri pogibelji nekog ronioca. Je li razumno držati odgovornim instruktora ronjenja za ronioca kojeg je učio roniti prije mnogo godina? Gdje povući liniju između odgovornosti ronioca i odgovornosti posade?

Evo za što je odgovorna posada broda:

Ronilački brod mora biti sposoban za morsku plovidbu te treba ispunjavati sve sigurnosne zahtjeve

Treba imati rezerve kisika te cjelokupni set prve pomoći

Kapetan mora biti ovlašten te sposoban za upravljanje brodom

Brod mora biti siguran u skladu s trenutnim vremenskim uvjetima

Treba imati razrađen sustav provjere prema kojem je moguće odrediti jesu li svi ronioci na brodu te ako nisu, tko nije

Mora postojati član posade koji ostaje na brodu motriti ronioce tijekom urona

Tijekom ronjenja u strujama brod treba pratiti ronioce ili ih, prema ranijem dogovoru, dočekati na mjestu predviđenom za izron

Član posade treba moći pomoći roniocu pri ulasku i izlasku iz vode

Brod ne odlazi prije ukrcaja svih ronilaca

Na brodu mora biti dostupna pitka voda

Upamtite, za vlastitu sigurnost pri ronjenju sami ste odgovorni!