Što je superkavitacija i kako je iskoristiti

201

Kineski znanstvenici proučavaju mogućnosti primjene superkavitacije za pogonjenje velikih podvodnih objekata na velikim brzinama. 

Radi se o mogućnostima pogona za podmornice koje bi se kretale ogromnim brzinama pa bi im tako za put od Šangaja do San Francisca trebala tek dva sata. Tim znanstvenika s Harbinskog tehnološkog instituta predvođen profesorom Li Fengchenom ima novi pristup stvaranju “zračnog balona” koji je potreban za brza podvodna putovanja. Naime, superkavitacija je slučaj kavitacije kod kojeg se iza tijela oko kojeg vrlo velikom brzinom struji tekućina, zbog impulsa koji je uzrokovan potiskivanjem tekućine, tlak toliko snizi da tekućina prema vlastitom faznom dijagramu prijeđe u plinovito stanje. U navedenom prostoru oblika elipsoida (taj prostor se naziva kavitat ili kaverna) kroz tekući medij se može “transportirati” velik objekt, s izrazito malim otporom koji nastaje zbog strujanja tekućine oko navedenog objekta. Brzina potrebna za stvaranje superkavitacije je područje oko 180 kilometara po satu, ovisno o pritisku i temperaturi vode, kao i obliku kavitatora.
“Vrlo smo uzbuđeni zbog potencijala svega ovoga. Naša metoda je drugačija od ostalih pristupa kao što su vektorska propulzija ili potisak stvoren motorom”, kazao je Li, ističući kako nastoje kreirati mogućnosti upravljanja objektom unutar kavitata bez kormila.

Glavni problem kod kretanja u superkavitaciji je upravljanje. Prvi sistem koji koristi superkavitaciju počela je koristiti ruska mornarica 1977. godine. Glavni predstavnik bio je Shkval torpedo na čiji razvoj je potrošeno 10 godina. Postiže brzinu od 350 do 500 kilometara na sat, a kao pogonsko sredstvo koristi se raketni motor. Prvi modeli toga torpeda nisu imali mogućnost korekcije kursa nakon ispaljivanja. Nakon toga razvijeni su različiti koncepti upravljanja.
Također, Njemačka mornarica je zajedno s tvrtkom “Diehl BGT Defence” razvila novi tip visokobrzinskog torpeda koji je je pod vodom brži od 400 kilometara na sat te je njime moguće upravljati. “Kombinirajući tehnologiju likvidnih membrana i superkavitacije možemo znatno smanjiti probleme kod lansiranja i učiniti upravljanje jednostavnijim”, kazao je Li za list South China Morning Post.