U aranžmanu Wreck Hunters Adriatic teama objavljeno je najnovije otkriće olupine u Jadranskom podmorju.

Ovaj brodolom je bitan jer predstavlja jedan od posljednjih neotkrivenih potopljenih brodova iz razdoblja Prvog svjetskog rata na Jadranu. Riječ je o putničko-teretnom parobrodu Vila koji je imao nosivost 405 bruto tona, dužine 46,4 metara, širine 6,8 metara te je mogao razviti  brzinu od 11,5 čvorova.

Parobrod je prometovao između Splita, Zadra, Trsta i Rijeke s pristajanjima u svim većim lukama. Od 1908. godine parobrod je bio u vlasništvu Parobrodarskog društva “Dalmatia”, društva koje je nastalo ujedinjavanjem više manjih parobrodarskih društava istočne strane Jadrana.

vila1
Foto by Jerko Macura

Parobrod obalne plovidbe Vila torpediran je u nedjelju 30. lipnja 1918. godine dok je plovio prema Šibeniku pod zapovjedništvom kapetana Nike Gamulina, svega nekoliko minuta nakon što je prošao pored Primoštena. Parobrod je bio pogođen jednim torpedom gotovo po sredini broda te je potonuo za svega tri minute.

vila2
Foto by Jerko Macura

Ukupno 16 članova posade i putnika spasila je austrougarska torpiljarka 85F, a smrtno je  stradalo ukupno 19 ljudi od kojih 9 putnika i 10 članova posade. Spašeni su bili kapetan i prvi časnik te osam članova posade i šest putnika. Torpedni napad je izvršila britanska podmornica E 21 pod zapovjedništvom poručnika Carlyon Britton-a. Podmornica E 21 pripadala je najvažnijoj i najuspješnijoj “E” klasi britanskih podmornica koje su iznijele podmorničke aktivnosti Britanske kraljevske ratne mornarice (Royal Navy) u Prvom svjetskom ratu. Ukupno je izgrađeno 56 primjeraka ove klase podmornica, a neke od njih djelovale su u Jadranskom moru s logističkim osloncem na talijanske podmorničke baze u Veneciji i Brindisiju.

Više detalja o okolnostima potonuća parobroda Vila, otkriću olupine, ronjenju na olupini te očuvanju i zaštiti ove olupine možete pročitati u 41. broju SCUBAlife magazina (listopad 2020. godine).

scuba
+ posts