Nova ronilačka atrakcija u Hrvatskoj potopljeni je vojni avion u uvali Jelinak (općina Marina) udaljenoj oko dvije milje od ACI marine u Trogiru.

Treći kolovoza 2021. nekoliko ronilaca završavalo je dugotrajnu akciju nabave, pripreme i prijevoza vojnog aviona Jastreb do uvale Jelinak u koju su ga potopili na dubinu od samo 10-ak metara kako bi bio lako dostupan čak i roniocima početnicima. U akciji spuštanja pod more vojnog aviona Jastreb rashodovanog od Ministarstva obrane Republike Hrvatske sudjelovao je i naš poznati umirovljeni pilot Ivan Selak koji je dio svoje letačke karijere proveo upravo na Jastrebu pa je iskoristio priliku da još jednom uđe u kokpit ovog aviona, ali pod morem. On je tijekom Domovinskom rata prebjegao iz zloglasne JNA avionom MIG-21 pa sada, nakon skoro punih 30 godina, 61-godišnji brigadir Ivan Selak sudjeluje u potapanju aviona na dno mora!

Inače, Jastreb je jednosjed dužine 10,88 metara, raspona krila 10,56 metara, a najveća brzina bila mu je 820 km/h i dolet oko 1500 kilometara. Proizvodio ih je Soko Mostar s motorima Rolls Royce. Bio je to školski vojni avion za izviđanje i borbenu podršku te obuku pilota, a krasio ga je epitet najboljeg vojnog školskog aviona na svijetu koji je zaradio početkom 1960-ih godina. Proizvedeno ih je 600-tinjak komada, a većinu je koristilo Jugoslavensko ratno zrakoplovstvo, dio je prodan Ratnom zrakoplovstvu Libije, a nekoliko aviona su kupili i kolekcionara iz SAD-a. Ovi avioni bili su aktivni u Domovinskom ratu, ali i Prvom kongoanskom ratu (1996.-1997.), a nekolicina Jastreba još uvijek leti na nebu Srbije, Bosne i Hercegovine i Libije, no u Hrvatskoj su svi prizemljeni, a sada jedan i potopljen.

Da bi se izvela ova akcija i postavila nova ronilačka atrakcija na dno uvale Jelinak koju već krasi poznati “Muzej križni put pod morem” (sve radovi kipara Valentina Valentia iz Petrinje), bilo je potrebno avion dovesti iz prostora “Hrvatskog zrakoplovnog centra” u Zagrebu. Trebalo ga je prvo rastaviti pa labudicom dovest do Trogira, onda opet sastaviti, ali tako da se uklone svi mogući zagađivači mora, a onda još dodati replike strojnica i opet sklopiti avion. Avion je tada spušten u more, stabiliziran pomoću ronilačkih padobrana i otegljen na lokaciju te pažljivo potopljen na dno dubine oko 8,5 metara. Naravno, cijelu ovu akciju trebalo je i fotografski zabilježiti, a tu je uskoćio naš poznati podvodni fotograf Marjan Radović čije fotografije upravo gledaate.

Tako je sada u uvali Jelinak još jedna ronilačka atrakcija spremna za ronioce svih kategorija, a Joško Kandija, vlasnik ronilačkog centra Blue Nautica koji je inicijator i glavni protagonist cijele ronilačke priče u uvali Jelinak nesebično nudi pomoć i svim ostalim ronilačkim centrima na Jadranu koji žele napraviti nešto slično, stvoriti nove ronilačke destinacije i umjetne grebene pod morem, dakako, kontrolirane i s koncesijskim odobrenjima.