Na snimci zabilježenoj na brodu koji je pratio podmornicu Titan čuje se trenutak njezine implozije, objavio je BBC.
Titan je implodirao otprilike 90 minuta nakon zarona prema olupini Titanica u lipnju 2023. i poginulo je svih petero putnika. Izvršni direktor OceanGatea Stockton Rush, britanski istraživač Hamish Harding, iskusni francuski ronilac Paul Henri Nargeolet, britansko-pakistanski biznismen Shahzada Dawood i njegov 19-godišnji sin Suleman platili su tvrtki OceanGate za putovanje kako bi vidjeli olupinu Titanica koji leži na dubini od oko 3800 metara.
BBC je za potrebe dokumentarnog filma o katastrofi dobio pristup istrazi američke obalne straže (USCG). Na snimci koju je nedavno pribavio USCG vidi se Wendy Rush, supruga Stocktona Rusha kako s broda promatra zaron te čuje zvuk implozije i pita: “Što je to bilo?” Video je predstavljen kao dokaz Pomorskom istražnom odboru američke obalne straže koji posljednje dvije godine istražuje uzrok implozije. Dokumentarac također otkriva da su ugljična vlakna od kojih je bila izgrađena podmornica počela popuštati godinu dana prije kobnog zarona.
Brod koji je pratio Titan bio je uz podmornicu dok je zaranjala u Atlantskom oceanu. Na snimci Wendy Rush, koja je s mužem bila u upravi OceanGatea, sjedi ispred računala preko kojeg su se slale i primale poruke s Titana. Kad je podmornica dosegnula dubinu od oko 3300 metara začuo se zvuk sličan lupanju vratima. Wendy se nakratko zaustavila, podigla pogled i upitala članove posade što je to bilo. Ubrzo je dobila poruku iz podmornice da je ispustila dva balasta, što ju je, kako se čini, navelo da pomisli da zaron teče prema planu. No USCG navodi da je taj zvuk zapravo bio trenutak kad je Titan implodirao. Poruka koju su primili s podmornice vjerojatno je poslana neposredno prije kvara, ali je stigla tek nakon što je zvuk implozije dopro do njega.
Prije ove nesreće stručnjaci za dubokomorska istraživanja i neki bivši zaposlenici OceanGatea upozoravali su na manjkavosti u dizajnu Titana. Jedan je bivši djelatnik podmornicu nazvao “grozotom” i rekao da je nesreća bila “neizbježna”. Naime, titan nikad nije prošao neovisnu sigurnosnu provjeru i nije bio certificiran. Ključni problem bila je čvrstoća trupa, dijela u kojem su sjedili putnici, izrađenog od slojeva ugljičnih vlakana pomiješanih sa smolom. USCG je identificirao trenutak kad je trup podmornice počeo popuštati. Ugljična vlakna neuobičajen su materijal za podmornice jer nisu pouzdana pod visokim pritiskom. Poznato je da se njihovi slojevi mogu razdvojiti u procesu koji se naziva delaminacija, a nedostaci trupa podmornice Titan predstavljeni su istražnom povjerenstvu. Prema nalazima USCG-a, slojevi ugljičnih vlakana počeli su se odvajati tijekom zarona do Titanica godinu dana prije nesreće. Bio je to osamdeseti zaron Titana. Putnici koji su tada bili na brodu prijavili su da su čuli glasan udarac dok se podmornica vraćala na površinu. Stockton Rush tada im je rekao da je to bio samo zvuk podmornice dok se prilagođava pod pritiskom. Međutim, podaci sa senzora ugrađenih u Titan pokazuju da je udarac uzrokovala delaminacija. “Delaminacija tijekom 80. zarona bila je početak kraja”, rekla je poručnica Katie Williams iz USCG-a. “I svi koji su nakon toga kročili u Titan riskirali su život.” Nakon tog zarona Titan je tijekom ljeta 2022. izveo još tri zarona, dva do Titanica i jedan do obližnjeg grebena, prije nego što je implodirao tijekom zarona u lipnju 2023. Dubokomorski istraživač Victor Vescovo rekao je da je imao ozbiljne sumnje u sigurnost Titana te da je drugima savjetovao da ne ulaze u podmornicu. “Upozoravao sam ih da je ulazak u tu podmornicu poput ruskog ruleta. Osobno sam Stocktonu Rushu rekao da vjerujem kako je samo pitanje vremena kad će doći do katastrofalnog kvara.”
Nakon implozije ostaci Titana pronađeni su na dnu Atlantskog oceana. USCG je opisao postupak analize olupine te naveo da su među pronađenim predmetima bili odjeća Stocktona Rusha, poslovne posjetnice i naljepnice s motivima Titanica. Konačno izvješće o rezultatima istrage USCG će objaviti kasnije ove godine. Cilj je utvrditi što je pošlo po zlu i spriječiti slične nesreće u budućnosti. Nakon tragedije OceanGate je prekinuo s radom i sve resurse usmjerio na punu suradnju s istragama.