Uron i izron su često previđeni kao kritične ronilačke tehnike. Najčešće je tomu uzrok to što bivaju zasjenjeni potrebom za savršenom plovnošću tijekom samog ronjenja. Kako bilo da bilo, mogućnost postizanja polaganog i sigurnog urona i izrona te istovremenog zadržavanja dobre pozicije je nešto s čime se mnogo ronilaca bori, čak i ako posjeduju gotovo savršene sposobnosti održavanja plovnosti.

Kao i sa svakom drugom tehnikom, vježba čini majstora, no ono što je izuzetno bitno za ove tri međusobno povezane tehnike (uron, izron i plovnost) je ono što činite još na površini, a to je izbor utega. Usavršavanjem tehnika otežavanja te urona i izrona bit će mnogo lakše i održavati neutralnu plovnost tijekom cijelog urona. Kako bismo Vam pomogli, u nastavku donosimo nekoliko savjeta.

Bilježite! Koristite svoj ronilački dnevnik kako biste pratili koju težinu koristite pri svakom uronu. Uz to, zabilježite gdje ronite (slatka ili slana voda), koju bocu koristite (čelik ili aluminij, 10, 12 ili 15 litara…), u kojemu ste odijelu ronili (dugo ili kratko, debljine tri, pet ili sedam milimetara…) te kolika je Vaša kilaža na tom uronu. Svi ovi faktori utječu na količinu olova koju trebate. Nastojte zabilježiti što više detalja o samom uronu i problemima pri njemu jer će Vam sve to pomoći na idućem uronu odrediti koliko trebate dodati ili oduzeti, a ako imate poteškoća odrediti sami, s prikupljenim se informacijama obratite voditelju ronjenja ili iskusnijem roniocu.

Ciljajte nisko! Mnogi ronioci ne shvaćaju kako bi trebalo uložiti trud za uranjanje. Ako zaranjate kao sidro, velike su šanse da nosite previše tereta. Uvijek je dobro nositi što manje olova, pogotovo kod zarona s obale ili u izazovnijim okruženjima. Zašto nositi dodatnih 10 kilograma cijelom dužinom plaže, kada možete ponijeti samo šest? Polagani uron i zadržavanje neutralne plovnosti tijekom cijelog ronjenja i svih sigurnosnih stanki uistinu jesu ozbiljne tehnike za usavršiti, no jednom kada to uspijete, osjećat ćete se kao da ste skinuli oklop sa sebe.

Provedite pravilnu provjeru utega! Ako se išta promijenilo od Vašeg posljednjeg urona (okolina u kojoj ronite, odijelo koje nosite, težina vlastita tijela…), a najvjerojatnije jest, budite toliko obzirni prema sebi i provedite provjeru utega. Ako ste pravilno otežani, trebali biste prilikom normalne količine zraka u plućima i s potpuno praznim kompenzatorom plovnosti plutati u razni očiju. Naravno, prilikom provjere ne smijete lamatati rukama i nogama niti plivati, već morate biti mirni. Pustite se da plutate vertikalno uz minimalne pokrete te potpuno izdahnite. Ako ste prilikom toga potonuli kao cigla, trebali biste dio utega ipak ostaviti na obali. Idealno otežani, trebali biste polako tonuti, dajući sebi i više nego dovoljno vremena za izjednačavanje tlaka u ušima prije osjeta bola i češće nego što možda trebate.

Kontrolirajte svoj uron! Vaš uron bi, kada potpuno ispušete svoj kompenzator, trebao izgledati slično kao provjera utega. Držite se mirno i uspravno, ne mašite perajama i kontrolirajte disanje. Vaši bi udasi prilikom urona trebali biti kratki i mali, a izdasi prenaglašeni i znatno dulji od udaha. Kada osjetite da “slobodno tonete”, iskoristite trbušne mišiće kako biste se okrenuli horizontalno i spriječili da Vas težina boce okrene na leđa. Stisnite stražnjicu i izbacite trbuh van kako biste kukove i noge doveli iza sebe te upušite malo zraka u kompenzator kako biste spriječili kontakt s dnom.

Potrebno je dati samome sebi neko vrijeme za potpuno se opustiti u vodi i utvrditi što najbolje odgovara baš Vama kao pojedincu. Uistinu se isplati eksperimentirati, ne samo s količinom utega koju nosite, već i s time kako ju nosite. Nekima bolje odgovara remen s utezima, dok se neki bolje snalaze s olovom u džepovima kompenzatora. Uzmite si vremena da usavršite tehnike urona i izrona i primijetit ćete koliko Vam lakši i fluidniji postaju cjelokupni zaroni.