Znate li pravilno kompenzirati plovnost?

foto: Goran Butajla

Jedan od zasigurno važnijih, no počesto zanemarivanih elemenata ronilačke tehnike, jest i plovnost.

Stoga smo odlučili još jednom vas podsjetiti na to koliko je ona važna i koja su osnovna pravila. No, krenimo redom i najprije utvrdimo koji su ciljevi svladavanja toga dijela ronilačke tehnike, pogotovo onoga dijela koji se odnosi na zaron.
Da bi se održala neutralna plovnost tijekom čitava zarona potrebno je simultano koristiti pluća i kompenzator plovnosti. Pri tome treba na umu imati dvije važne stvari. Prva je da ronilac mora biti u mogućnosti u bilo kojem trenutku zaustaviti uranjanja i brzo postići potpuno neutralnu plovnost, a druga je da se uron mora završiti tako da se ne dotakne morsko dno. Tri su razloga zašto je nužno kontrolirati uranjanje. Prvi je radi normalnog izjednačavanja tlaka, jer se može desiti ozbiljna trauma ušiju, odnosno bubnjića. Drugi razlog vezan je uz činjenicu zašto se ne smije dotaknuti dno. Radi se o tome da se u nekim slučajevima (recimo kada se uranja na koraljni greben) grubim i naglim kontaktom nepovratno može oštetiti koralj ili neki drugi oblik morskog života. Zatim, prilikom zarona na olupine nekontroliranim kontaktom se lako može uništiti vrijedan povijesni artefakt te se također može, uzburkavanjem sedimenata, trenutno smanjiti vidljivost što vrlo često dovodi do problema. Posljednji razlog vezan je uz vašeg buddyja, jer ako zaranjate znatno brže od njega, ne možete mu pomoći ukoliko se nađe u poteškoćama. 

Da biste ispravno upotrebljavali svoj kompenzator plovnosti i opušteno uživali u podmorju važno je slijediti šest bazičnih pravila zaranjanja. Iako se radi o osnovama, nekada ni to nije naodmet ponoviti. 

1. Shvatite korištenje i ulogu vašeg BCD-a
Kompenzator plovnosti nije lift. Ne napuhujte ga kada se želite popeti na manju dubinu i ne ispuhujte ga kada idete dublje, a već ste u vodi. Korištenje BCD-a u te svrhe samo će dovesti do gubitka kontrole plovnosti. Jedini pravi razlog da ispušete BCD je da kompenzirate izrazito pozitivnu plovnost, jedini razlog da ga napuhavate je izrazito negativna plovnost (s razlogom se on zove kompenzator plovnosti, a ne uređaj za kontrolu dubine). Znači, BCD podešavajte jedino radi neutralne plovnosti, a ne kako bi se kretali dolje-gore u vodi. Da biste uranjali i izranjali prvenstveno koristite svoja pluća i ponekad peraje, a nikada BCD.

2. Ne ispuštajte sav zrak iz BCD na početku zarona
Da biste kontrolirali zaron prvo morate postići neutralnu plovnost na površini. Lagano praznite BCD dok ne postignete to da plutate tako da vam je maska u visini površine kada su vam pluća puna, a da lagano potonete ispod površine kada ispušete pluća. Tako ćete znati da ste postigli neutralnu plovnost. Vježbom ćete postići da to možete izvesti ispuhivanjem BCD-a u jednom potezu, ali kada ste početnik bolje ga ispuhujte vrlo lagano dok ne postignete neutralnu plovnost. 

3. Na početku zarona u potpunosti izdahnite
Kada ste na površini postigli neutralnu plovnost započnite zaron potpunim izdahom. Izdahnite sav zrak iz pluća lagano (dok vam je, naravno, regulator u ustima) te držite zrak potpuno izvan vaših pluća par sekundi. Čitav proces izdisanja treba trajati oko deset sekundi. Tada očekujte da ćete lagano tonuti i budite strpljivi. Ako vam se desi da se opet nađete na površini nakon što udahnete, ispušite malo svoj kompenzator i ponovite cijeli proces.
Ako je izdah napravljen kako treba, zaranjat ćete dovoljno brzo da voda pristine zrak u vašem BCD-u te lagano krećete u uron. 

4. Ponovno uspostavite neutralnu plovnost
Dopustite da lagano tonete sve dok plovnost više ne možete lagano kontrolirati vašim plućima. Kada ste dostigli točku da nastavljate tonuti nakon što udahnete, više nemate neutralnu plovnost. Kada ste u neutralnoj plovnosti vaš snažan udah bi vas trebao lagano podignuti. Zapamtite da je cilj tijekom zaranjanja postići neutralnu, a ne negativnu plovnost. Ukoliko ste negativno plovni dodajte samo malo zraka u vaš BCD. Tada biste trebali biti u mogućnosti zaustaviti zaron, odnosno lagano se dignuti kada potpuno udahnete.

5. Pregrupirajte se
Nakon zaranjanja na par metara i postizanja neutralne plovnosti uzmite koji trenutak da provjerite stanje vaših ušiju, odnosno izjednačavanja tlaka u njima. Provjerite dubinu na kojoj ste i provjerite vašeg buddyja. Ako je sve u redu nastavite. 

6. Nastavite zaranjati izdahom
Kada ste se pregrupirali nastavite zaranjanje potpunim izdahom. Cilj je da kontrolirate uron lagano i pažljivo se krećući kroz vodeni stup tako da koristite vaša pluća za zaron, a BCD za postizanje neutralne plovnosti. Kada dostignete željenu dubinu laganim podešavanjem BCD-a postići ćete željenu plovnost. Zapamtite, BCD je trom sustav! Nakon pritiska na dugme inflatora (bilo za upuhivanje ili ispuštanje zraka iz BCD-a) nekoliko trenutaka se ništa neće promijeniti, pričekajte trenutak da vidite jeste li postigli željenu plovnost i tek onda, ako niste postigli neutralnu plovnost, lagano korigirajte još malo.

SHARE