Izjednačavanje tlaka u uhu tijekom ronjenja

Nije neuobičajeno da ronioci doživljavaju probleme pri izjednačavanju tlaka u ušima tijekom ronjenja.

Nažalost, većina ronilaca samo zna jedan ili dva načina izjednačavanja tlaka i ne provode odgovarajuću brigu o svojim ušima. U ovom ćemo članku pregledati različite tehnike izjednačavanja i podijeliti neke savjete kako bi vaše uši bile zdrave, čiste i dugo funkcionalne. Možda niste shvatili, sve dok niste postali ronioci, da su vaše uši pomalo nježne i osjetljive. Ljudsko uho nije namijenjeno brzim promjenama tlaka koje se javljaju pri ronjenju, no sposobnost izjednačavanja tlaka u srednjem uhu jedna je od najvažnijih vještina koje ronilac mora svladati. Za neke sretnike izjednačavanje tlaka u ušima javlja se i uči potpuno prirodno. Svi ostali moraju naučiti izjednačavati tlak po nekom uzorku, za što je najčešće potrebno mnogo vježbe i truda. Ako ste prošli tečaj „Open Water Diver“, vjerojatno ste naučili frazu „izjednačavaj rano i često“, čime ste naučili dva možda i najbitnija pravila izjednačavanja. Izjednači rano znači da nikada nije prerano početi izjednačavati tlak. Prvi put to učinite još prije ukrcavanja na brod, potom prije nego zaronite te nakon što ste tek zaronili glavu. Zamislite Eustahijevu cijev kao mišić koji je potrebno nježno zagrijati prije napornog treninga. Izjednači često znači da je bolje provesti izron/uron u izjednačavanju, nego razgledavati ljepote podmorja u boli. Neki ronioci izjednačavaju tlak pri svakom izdisaju te tako boli ne daju priliku ni da nastupi. Ronioci koji imaju poteškoća s izjednačavanjem tlaka najbolje će ga svladati ako vježbaju i kad ne rone. Neka Vam uđe u naviku barem dva puta dnevno (na primjer prilikom pranja zubi) izjednačiti tlak u ušima. Otkrijte i neke nekonvencionalne metode izjednačavanja tlaka kako biste otkrili što Vam najbolje odgovara. Kada izjednačavate tlak pri ronjenju, najbolje je uron/izron raditi po konopu, izjednačiti tlak svakih nekoliko metara i prilikom izjednačavanja uputiti pogled ka površini. Ako osjetite i najmanju bol ili nelagodu, vratite se nekoliko metara i izjednačite ponovo te ne prisiljavajte uši na dodatan napor, ako ne mogu svladati i onaj manji. U ronjenju je sve polako i opušteno, nikud Vam se ne žuri pa si sukladno tome dajte vremena koliko Vam je god potrebno.

Ako znate da imate problema s izjednačavanjem tlaka u uhu preporučujemo Vam da isprobate različite tehnike:

  • Izbjegavajte mlijeko i mliječne proizvode 24 sata prije urona. Takvi proizvodi mogu četverostruko povećati proizvodnju sluzi što Vam možda otežava proces izjednačavanja tlaka.
  • Izbjegavajte alkohol i duhanske proizvode jer oni iritiraju sluznice te tako također pospješuju proizvodnju sluzi.
  • Ugovorite sastanak s liječnikom opće prakse koji Vas po potrebi može uputiti otorinolaringologu. Možda imate prikrivenu upalu ili medicinski problem kojega niste ni svjesni!
  • Iskušajte razne načine izjednačavanja tlaka! Donosimo Vam neke:
  • Dobrovoljno otvaranje Eustahijeve cijevi: napnite grlo i gurnite vilicu prema naprijed. Koristite mišiće mekog nepca i grla kako bi gurnuli čeljust prema naprijed i prema dolje kao da želite zijevnuti.
  • Toynbeeov manevar: začepite nosnice i progutajte. Tako ćete također dozvoliti protok zraka Eustahijevom cijevi.
  • Frenzelov manevar: začepite nosnice i napnite mišiće u stražnjem dijelu grla kao da ih napinjete da biste podigli težinu. Zatim izgovorite slovo „k“. Ovo će uzrokovati da stražnji dio vašeg jezika komprimira zrak na otvore vaših Eustahijevih cijevi.
  • Lowryeov manevar: začepite nosnice te istovremeno pušite i progutajte čime također dozvoljavate izjednačavanje tlaka.
  • Valsalvin manevar: začepite nosnice i puhnite kroz nos – tako ćete pogurati zrak kroz Eustahijeve cijevi.
  • Edmondsova tehnika: začepite nosnice, puhnite kroz nos i gurnite vilicu naprijed i dolje kao da zijevate. Ovo je još jedan način kojim ćete pogurati zrak kroz Eustahijeve cijevi.

Valsalvin manevar je tehnika izjednačavanja koja se najčešće predlaže novim roniocima. No, ona nije nužno i najučinkovitija. Nažalost, ova tehnika može uzrokovati ozljede u uhu ako ronilac puše previše jako ili ne izjednači prije promjena tlaka. Ako ronilac zaroni preduboko, tlak može uzrokovati zatvaranje Eustahijevih cijevi i zrak ne može doći do srednjeg uha kako bi se izjednačio pritisak. Guranje zraka preko tih zatvorenih prolaza može rezultirati barotraumom. Zapamtite da je briga o Vašim ušima jednako bitna kao i ona o Vašoj opremi. Nažalost, mnogo ronilaca se našlo u situaciji da im upala uha pokvari odmor. Važno je uši očistiti i zbrinuti kao što je važno i očistiti regulator ili kompenzator plovnosti. Naravno, nećete uši potopiti u hladnu slatku vodu kao što to radite s opremom. Preporučujemo da ih čistite mješavinom octa i medicinskog alkohola u omjeru 1:1. Ova jednostavna mješavina vraća pH ravnotežu uhu kako bi se spriječilo plivačko uho (otitis externa) i druge bakterijske infekcije. Ovom mješavinom očistite uši tako što ćete na kraju dana, kad ste završili sa svim uronima, nakapati nekoliko kapljica kapaljkom u svako uho, no nemojte to činiti ako sumnjate na rupturu bubnjića! Ova mješavina je samostalno dovoljna da uši i očisti i osuši pa nakon nje ne morate koristiti vatene štapiće, već samo ručnikom obrišite višak mješavine ako je to potrebno. Ako patite od plivačkog uha, uši dodatno osušite sušilom za kosu, pritom pazeći da zrak ne bude prevruć. I naravno, ako inače prilikom plivanja koristite čepiće za uši, na njih možete u potpunosti zaboraviti prilikom ronjenja jer ćete stranim predmetom u uhu onemogućiti bilo koji način izjednačavanja tlaka.

SHARE